Kedysi sa na uliciach v mestských štvrtiach Žiliny hrali deti. Dnes sú tieto miesta plné áut a dopravného stresu. Cesty, ktoré by mali byť prirodzenou súčasťou každodenného pohybu detí, sa stali bariérou. Projekt Bezpečné ulice, ktorý v Žiline rozvíja Útvar hlavného architekta, na to reaguje – a rozširuje sa o ďalšie školy a lokality.

Cieľom je zmeniť priestor pred školami tak, aby bol pokojný, prehľadný a bezpečný pre deti. Aby cesta do školy nebola dôvodom na obavy, ale prirodzenou súčasťou dňa – ideálne pešo, na bicykli alebo kolobežke. Preto sa pýtame: Ako by vyzerala ulica, keby sme ju navrhli z výšky 95 centimetrov – z perspektívy dieťaťa?Ak uvažujeme o ulici očami detí, hlavným cieľom už nie je len priechod pre autá.

Dôležitá sa stáva ich samostatnosť v pohybe, pocit bezpečia, ale aj možnosť objavovať, hrať sa a učiť cestou do školy. Pri navrhovaní ulíc pre deti by sme mali klásť dôraz najmä na:príjemný a bezpečný verejný priestor,široké, prístupné a nepretržite priechodné chodníky,prehľadné priechody a spomalenú, upokojenú dopravu,spoľahlivú a dostupnú verejnú dopravu,a najmä ulice, ktoré inšpirujú k pohybu, hre a samostatnosti.

Samozrejme, nie všetky tieto prvky je možné v každej lokalite zrealizovať rovnako – je nevyhnutné vychádzať z konkrétneho miestneho kontextu a potrieb. Preto je dôležitá spolupráca s komunitou a odborníkmi, ktorí pomáhajú hľadať najvhodnejšie a najrealistickejšie riešenia. Projekt Bezpečné ulice preto nie je len o dopravných zmenách. Je to nový spôsob uvažovania o tom, komu patrí verejný priestor a ako ho tvoriť tak, aby bol spravodlivý pre všetky vekové skupiny.Výsledkom má byť nielen bezpečnejšia cesta do školy, ale aj mestská štvrť, ktorá je zdravšia, dostupnejšia a pripravená na život detí – dnes aj v budúcnosti.

Projekt Bezpečné ulice mieri na Hliny VII – Jarná ulica sa stáva školskou
Na Jarnú ulicu v mestskej časti Hliny VII každý deň prichádzajú stovky detí. V krátkom úseku tu nájdeme až štyri školy a škôlky – mestskú materskú a základnú školu, ale aj dve súkromné predškolské a vzdelávacie zariadenia.Útvar hlavného architekta mesta Žilina zistil, že až 275 detí býva priamo v Hlinách VII.

Napriek tomu veľa z nich do školy dochádza autom. Nie preto, že by bývali ďaleko, ale preto, že cesta pešo je pre ne často nebezpečná – chýbajú chodníky, priechody, a autá nelegálne parkujú na chodníku pred školou.Mesto Žilina preto rozširuje projekt Bezpečné ulice práve o Jarnú ulicu a označuje ju za školskú ulicu. Počas júna sme spolu s riaditeľmi škôl, rodičmi, učiteľmi a deťmi navrhovali zmeny priamo v ulici, aby bola cesta do školy bezpečná, pokojná a príjemná pre všetkých, ktorí tam chodia pešo.Útvar hlavného architekta zbieral údaje od októbra 2024. Okrem dotazníkov pre rodičov sme s mestskou políciou urobili aj dronové mapovanie dopravnej situácie. Vďaka tomu lepšie rozumieme tomu, aké návyky a riziká deti na ceste do školy zažívajú. Spolu so Žilinskou univerzitou sme na základe týchto dát pripravili návrh, ako dopravu upokojiť a urobiť ju bezpečnejšou.Prvé zmeny prinesie takticky urbanizmus – vzniknú parkovacie miesta „kiss and ride“ pre rodičov, vytvorí sa woonerf (upokojenie dopravy), doplnia sa chýbajúce chodníky a zeleň.Týmto sa však projekt nekončí.

Rodičia a obyvatelia sa môžu tešiť na ďalšie kroky, do ktorých zapojíme ich nápady a pripomienky. Jednoduché zmeny nám pomôžu otestovať, čo funguje, a čo nie, spoločne upravíme. Našou prioritou je, aby sa deti každý deň do školy a zo školy dostali bezpečne, pokojne a s úsmevom.
Musíte byť prihlásený, aby ste mohli zverejniť komentár.