Projekt s názvom Mesto_a DETI rozbehlo občianske združenie Mesto_INAK a je spolufinancovaný z grantového programu mesta Žilina.
Vznikol kvôli absencii vzdelávania detí o architektúre, urbanizme a plánovaní miest v slovenskom vzdelávacom systéme a ponúka základným a materským školám vzdelávací program, ktorý je doplnkom niektorých predmetov a koreluje so štátnym vzdelávacím programom Ministerstva školstva SR.
Cieľom projektu je hravou formou posilňovať vzťah detí ku mestu, v ktorom žijú – ku Žiline a ich zodpovednosti k nemu. Ambíciou je posilniť u žiakov kritické myslenie, naučiť ich vnímať verejný priestor okolo seba a rozvíjať aktívne občianstvo.
V neposlednom rade je cieľom oboznámenie detí so svetovou a slovenskou architektúrou, ako aj významnou a hodnotnou architektúrou mesta Žilina, oboznámiť sa s povolaním architekta/tky a so základnými pojmami tejto témy, naučiť deti vnímať kvalitnú architektúru a pochopiť princípy udržateľného plánovania miest so zreteľom na kvalitu verejných priestorov.
Zámerom projektu je spolupráca s Útvarom hlavného architektka mesta Žilina. Táto rozpočtová organizácia mesta je veľmi potrebná, a po rokoch jej absencie je konečne opäť súčasťou štruktúry mestského úradu. Deťom tak projekt približuje aj jej činnosť a môžu tak spoznať aj iných architektov a urbanistov.
„ Sme veľmi radi, že môžeme poskytnúť na túto aktivitu priestory ÚHA. Budúcnosť mesta Žilina vidíme najmä v rukách ďalšej generácie – našich detí. Práve ony môžu raz výrazne ovplyvniť jeho rozvoj, či už ako politici/ čky, architekti – urbanisti/ architektky- urbanistky alebo investori/ ky.
Vzdelávanie detí na túto tému už v detskom veku je preto kľúčový pre pozitívny rozvoj Žiliny, ktorý sa odzrkadlí najmä v budúcnosti.”, ozrejmuje hlavný architekt mesta Žilina Rudolf Chodelka.
TO, AKO VYZERAJÚ NAŠE MESTÁ A VEREJNÝ PRIESTOR V ŇOM JE OBRAZOM SPOLOČNOSTI A JEJ KULTÚRY.
Či chceme alebo nie, budovy v ktorých bývame a ulice, po ktorých sa pohybujeme nás formujú a ovplyvňujú. A formujú aj deti, ktoré budú možno raz spolutvorcami nášho mesta, či už ako odborníci alebo politici, tvorcami architektúry alebo len prevádzkovatelia reštaurácie s terasou na Mariánskom námestí.
„Zhoršil sa vzťah občana ku svojmu mestua bezprostrednému okoliu, ktoré bolo za socializmu „všetkých“ a v súčasnosti akoby nikoho.
Nedostatočná kvalita súčasnej architektúry, podvyživený a zanedbaný stav verejných priestorov v meste Žilina, vizuálny smog na uliciach, enormný nárast automobilovej dopravy, oslabenie sociálneho kontaktu obyvateľov,… to všetko sú fenomény, ktorým by sme kvalitným vzdelávaním detí mohli postupne predísť.“, myslí si architektka Lucia Streďanská, členka OZ Mesto_INAK, ktorá detí vzdelávaním sprevádza.
ŠKOLY SI MÔŽU VYBRAŤ JEDNU Z TROCH TÉM
- Postav si svoje mesto – malí urbanisti: deti si spoločne pomocou puzzle navrhujú svoje vysnívané mesto a oboznámia sa s udržateľnými princípmi plánovania miest a „zeleného“ urbanizmu.
- Genius loci – Ako sa cítim vo svojom meste: deti sa počas prechádzky mestom učia vnímať svoje bezprostredné okolie, jeho slabiny a kvality a svoj vzťah k nemu – čo sa im v ňom páči a čo im naopak prekáža. Následne si v skupinách navrhujú námestie alebo okolie svojej školy.
3. Môj vysnívaný dom- malí architekti: deti sa stanú architektami/kami a navrhnú si svoj vysnívaný dom; hlavnou témou je bývanie, kedy sa deti oboznamujú s jeho rôznymi formami a kvalitami, a to nie len v samotnom dome ale aj v bezprostrednom okolí.
Žiaci si pomocou jednotlivých aktivít zlepšujú svoje zručnosti v samostatnom plánovaní, realizovaní ako aj komunikačné zručnosti – učia sa prezentovať vlastné projekty ako aj viesť dialóg a dohodnúť sa na kompromise.
Aktuálne sú termíny vzdelávania do konca roka 2024 obsadené. „ Záujem škôl bol veľký a to nás veľmi teší. Budeme hľadať ďalšie formy financovania, aby sme mohli v aktivite pokračovať. Ešte viac nás teší zanietenie žiakov na našich 2 hodinových stretnutiach pracovať a tvoriť.
Dnešné deti sú veľmi vnímavé voči svojmu okoliu a majú jasný názor, čo sa im páči a čo nie. A to je skvelá správa!“, uzatvára Streďanská.
Vzdelávanie detí je dlhý proces, formuje deti postupne. Ambíciou je, aby malo vzdelávanie detí o architektúre a urbanizme kontinuitu a neskončilo týmto projektom. Práve naopak. Stalo sa súčasťou študentských osnov.